Monday, May 4, 2020

Hari Kerjaya MRSM Taiping

Alhamdulillah, ada kelapangan nak tulis sedikit tentang pengalaman sebagai seorang yang dijemput ke 'sharing session' untuk hari kerjaya MRSM Taiping 2020.

Kalau sesiapa nak tengok gambar-gambar lain dan FB post maktab, boleh la ikut link di bawah:

MRSM Taiping Career Day 2020

Sebenarnya, ni kali pertama saya join hari kerjaya di sekolah menengah, kalau untuk pelajar pra-university tu dah ada pengalaman tapi lebih kepada part of job description. Pensyarah university swasta memang biasa turun padang untuk jumpa future students and parents, biasanya sebahagian dari kerja marketing.

Jadi pengalaman kali ni menarik sikit, sebab pertama kali bercakap depan pelajar2 sekolah menengah tentang kerjaya dan kali pertama juga kembali ke alma mater untuk memberi sedikit sumbangan, berkongsi pengalaman dan info bersama para pelajar sekolah lama saya.

Terus-terang, pelajar sekarang memang untung. Masa kami dulu, yang saya ingat ada seorang doktor lelaki datang bagi 'ceramah' lebih kurang satu jam dalam dewan kuliah, dan kami semua hanya duduk dengar saja lah. Dia kata "it is not a bed of roses" berkenaan kerjaya sebagai doktor. Itu sahaja. Tak ada pendedahan kepada pilihan-pilihan kerjaya lain. Akhirnya memang ramai yang jadi doktor, tapi ramai juga yang jadi engineer, entrepreneur, lecturer, doktor falsafah dan macam-macam lagi. Ada sorang yang jadi penyanyi rap terkenal juga...

Ok, masa buat keputusan untuk participate, saya belum lagi mula bekerja setelah beberapa bulan pindah ke Selangor dari Kelantan. Tapi tak lama lepas tu, ada kawan minta tolong cover klinik dia untuk sebulan, sebab staff nak cuti. Saya pun ada niat nak mula kerja, jadi terima lah offer kerja tersebut.

Bermula 2 Mac, hidup agak busy. Setiap hari jam 6.30pagi dah keluar rumah sebab start kerja 7am, klinik tu pulak dalam 30minit juga dari rumah. Dan beberapa petang sepanjang dua minggu pertama Mac, ada pulak kawan lain minta tolong cover klinik dia juga, yang ni pulak dekat sikit dengan rumah. Saya pun terima la mana yang sempat.

Hari Kerjaya pula sama tarikh dengan hari lahir anak kedua yang juga duduk di asrama, so saya bagitau awal-awal lah, tak dapat datang untuk celebrate birthday dia kali ni. Tapi kami datang juga the next day, Alhamdulillah.

Bila dah busy, last-last masa dalam ETS dalam perjalanan ke Taiping dari KL, saya menulis sedikit rough notes dalam buku tentang apa yang akan dikongsikan masa "breakout session" nanti. Hari Kerjaya 2020 memang canggih, sesi pertama, beberapa key speakers membuat forum atas pentas di dewan besar bersama semua pelajar. Ada vice chancellor sebuah universiti, doktor pakar mata, dan beberapa wakil kerjaya yang lain. Memang hebat-hebat bekas pelajar MRSM Taiping, saya tumpang bangga.

Sebenarnya memang rasa tak layak lah nak pergi bagi ucapan, sebab ramai yang lebih dan sangat layak tapi biasalah, contoh suami sahaja, semua mereka ni busy belaka, weekend pun kerja, agak susah untuk datang walaupun hanya beberapa jam. Tapi memang tabik hormat kepada jawatankuasa penyelia/organiser yang juga terdiri dari alumni2 juga. Power...

Lepas forum, ada break. Sebelum forum ni bermula, saya ambil ETS yang paling awal rasanya dari KL ke Taiping. Pertama kali juga naik ETS...biasa drive sahaja, tapi untuk pergi balik day trip sorang2, tak berani lah. Speakers lain semua datang hari sebelum dan stay overnight. Saya tak ada option tersebut.

Saya dan seorang lagi alumni yang merupakan doktor klinik swasta di Kedah, menggunakan bilik 505 (tak silap). Break out session ni macam sharing close up and personal. Untungnya students, ramai yang volunteer untuk jadi speaker, tak silap ada dalam 20 orang, jadi bahagi 10 setiap kumpulan ada 20 lebih students.

Speakers tiada definitive guidelines apa yang perlu diceritakan, tapi secara amnya mengenai kerjaya masing-masing. Ada 4 orang doktor untuk break out session, yang lainnya ada engineer, bisnes, research, kerja dengan kerajaan dan lain-lain. Menurut intel, kerjaya doktor masih yang paling popular...

Mula2 lepas perkenalkan diri, kami agreed untuk cerita tentang career pathway, saya kongsi untuk overseas dan speaker lagi satu tentang local pathway.

Secara amnya, lepas SPM ada beberapa pilihan untuk pra-university, A levels, matrikulasi dan lain-lain, lepas tu masuk university. Memang banyak pilihan tapi di Malaysia ada IPTA & IPTS. Saya kongsi tentang pengalaman di Ireland. Dan kami cerita juga tentang pathway untuk jadi doktor pakar, lepas kerja, habis houseman, boleh apply masuk masters program atau buat exam macam MRCP, pathway untuk jadi medical lecturer, dan juga buka klinik sendiri.

Kebanyakkan medical schools lebih kurang sama, 2 tahun pertama belajar subjek2 sains seperti anatomy, physiology dan biochemistry, lebih kurang macam belajar physics, chemistry, biology. Tahun2 ni di panggil pre-clinical years. Masuk kuliah, pegi lab, exam. Tahun 3-5 pula clinical years, dihabiskan di wad-wad tertentu dalam hospital. Ada juga sedikit kuliah tapi mostly teaching and learning by the bedside. Exam pun ada yang clinical/melibatkan pesakit.

Lepas tu kami buka untuk sesi soal jawab. Ramai yang bertanya dan ada juga soalan-soalan yang menghiburkan, "berapa jam sehari dapat tidur" antaranya...LOL

Ada break untuk makan dan bersambung pula dengan kumpulan pelajar yang lain, saya tak dapat ikuti sesi kedua kerana terus pulang ke KL naik ETS pada 2petang. Sampai KL dalam 5petang, penatnya teramat tapi seronok pun, sangat juga.

Bila tengok balik gambar-gambar kenangan, ini lah pertama kali dapat give back to society untuk alma mater, dan masa ni juga lah kehidupan masih "normal" sebelum bermulanya PKP. Saya agak reluctant untuk bersalaman dengan pelajar2 lepas sesi dah habis tapi salam juga dan ingatkan mereka untuk basuh tangan lepas tu sementara saya gunakan handsanitizer yang di bawa dalam beg.




Gambar kenangan bersama pelajar2 MRSM Taiping 2020

Gambar yang diambil oleh Dr Linda semasa sesi sedang berjalan

No comments:

Post a Comment