Saturday, July 25, 2020

Pengalaman Menggunakan ETS Kelas Perniagaan Atau Business Class

Alhamdulillah, masih ada peluang untuk blog.

Dalam sebulan ni agak busy, kerja locum sambil hantar anak-anak sekolah sebab semua anak kecuali seorang dah mula sekolah dan untuk anak yang biasa pergi naik van, belum boleh naik van lagi sebab van driver dah kerja lain, dia akan resign hujung bulan ni. So bulan depan baru naik van macam biasa. Bagus juga driver van tu cari kerja lain kalau tak, takde la income.

Saya just nak tulis sikit brief notes tentang naik ETS hari Isnin 20 Julai yang lepas, so kalau next time nak kena guna, ada la reference.

Seperti biasa sekolah anak ada aktiviti yang libatkan parents. Berbelah bahagi juga nak pergi memula sebab wabak covid masih belum berakhir walaupun kes dah kurang. So buat lah solat istikharah. Bila anak dah kirim macam2 barang, buku lah, kertas A4 lah, burger king lah, rasa macam kena pegi, maka keputusan pun cepat je buat, terus book tiket ETS online.

Pagi paling awal dari KL ke utara 7am, plus minus around that. Subuh masuk 5.50am so husband pun hantar ke KL station lepas solat subuh, barang2 semua dah ready the night before.

Ni kira kali kedua seumur hidup naik ETS. First time 7hb March 2020 untuk hari kerjaya kat sekolah anak jugak. Biasa kalau travel guna kereta lah senang, naik ETS ni bila husband ada hal tak dapat pegi maka naik lah ETS. alhamdulillah ada pilihan.

Event di sekolah anak dalam pukul 11am. Ada wakil lain yang datang lebih awal untuk event yang lain, penyampaian sanitizer, infrared thermometer, handwash dan facemask yang ditaja oleh parents.

Kawan saya tunggu di stesyen KTM, drive terus ke maktab. Kali pertama dapat jumpa kawan wakil PIBG ni walaupun dah kenal lebih kurang 7 bulan dan banyak kali bincang melalui whatsapp dan ada masa juga call bila diskus isu penting.

Tiket pagi tak silap RM49, lebih kurang tiga jam lebih sikit nak sampai destinasi.

Saya ambik yang standard sebab takde option lain.

Beberapa hari sebelum cari juga N95 tapi takde rezeki, maka saya pakai facemask 3 ply dan bawa faceshield, just in case. Hand sanitizer tu mesti.

Barang2 yg anak kirim agak berat la juga, banyak buku dan kertas, maka saya bawa beg tarik yang macam stewardess guna tu. Kerusi saya pulak, jauh dari hujung yang ada tempat letak beg tu maka saya letak je belakang kerusi.

Actually kali ni travel naik ETS tak ramai orang berbanding Mac. Orang pun masih was-was nak gunakan public transport, ni saya rasa lah. Saya pun kalau ada pilihan, tak naik kot ETS.

Maka tempat duduk 14A kot kosong je lah kiri kanan depan belakang sepanjang perjalanan. Tapi saya duduk sebelah kanan, tempat seat ada juga kena matahari dalam pukul 9pagi gitu dan tak selesa lah, patut duduk sebelah lagi satu, dapat elak matahari.

Balik pulak saya duduk opposite (kiri pulak) saja nak try, kena juga matahari dah sebab matahari petang kan. Adeh, tak terfikir benda-benda ni masa book.

Sampai2 scan QR code. Saya dan seorang je lagi penumpang so staff suruh tunggu dalam bilik area kaunter tu dulu. Sampai stesyen dalam 6.30pagi. Masih gelap dan tak ramai orang tapi ada lah 3 orang so rasa selamat juga lah.

Then 6.50am macam tu dia bagi masuk ke platform.

Saya book coach A, so staf dah tunjuk arah nak pegi. Tapi masa ETS berhenti tu saya berdiri depan coach C, main masuk je dulu dan jalan kat dalam nak sampai coach C sebab takut tertinggal haha.

Ok, tempat duduk semua selesa dan bersih, tak ramai orang. So bila dah around 8.30/9am saya pun rasa lapar so pergi la ke coach C, ada cafe kat situ. Order nasi lemak dan teh tarik, RM8.50 dan RM2.80 tak silap. Ok lah makanan not bad tapi rasa lasagna lagi sedap.

Tunggu makanan lama sikit sebab macam ramai yang beratur, nasib ada tempat duduk so ok lah tunggu.

Dapat makanan agak panas nak pegang lama jalan 2 coach tapi Alhamdulillah masa tu ETS berhenti so steady je lah.

Saya puas hati la dengan harga RM49 tu sangat berbaloi rasanya, ada beberapa kali berhenti juga tapi rasa laju je sampai.

Sampai ke sekolah, pergi meeting jumpa Timbalan Pengetua for the first time juga. Banyak isu yang disampaikan dan banyak yang dibincangkan. Alhamdulillah as parents mengharapkan outcome yang positif dari perjumpaan dan perbincangan tersebut.

Oh sebelum tu ada la makan-makan sikit tapi perut dah kenyang makan makanan dalam ETS. Yang tak best, bila ETS sampai, turun dan jalan, kami sampai the opposite side so kena naik lift tapi lift pulak rosak so naik tangga 2 tingkat juga la bawa beg stewardess tu. Nasib masa nak turun lift ok, dah sampai maktab masa orang hidang makan tu masih terasa semput naik tangga bawa beg, haha...

Masa dalam ETS pula, masa beratur nak beli makan tu memang ada crowded sikit la, dan masa pulang ke coach A nak makan, terdengar orang batuk, terus pakai face shield.

Masa makan memang la kena buka jap facemask kan, tapi face shield tu tetap pakai la.

Sampai lebih kurang 11pagi, 11.30pagi masuk meeting, dalam 1.20pm minta undur diri sebab teringat ETS nak balik 2pm. Dah set alarm 1.30pm just in case sebab kawan2 semua duduk dekat-dekat sana saja, takde yang naik tren.

Habis meeting, ambik gambar, pass barang2 kepada Cikgu & staff, lepas tu kawan terus hantar ke stesyen ETS. Sampai stesyen ETS dalam 1.50pm. Just nice la takde rushing sangat, rushing sikit2 je haha.

Ok, tiket balik pula memang beli return dan plan nak turun KL sentral sebab sampai 5.20petang dah, husband tak boleh ambik sebab masa tu peak hours jem, so plan pegi rumah mak di PJ, dekat dah KL sentral, naik Grab RM16 sahaja.

Just nak share, balik tu saya ambik tiket bisnes class sebab ada pilihan dan saya bayangkan sure tak ramai orang. Alhamdulillah memang tak ramai orang dan rasa berbaloi juga ambil bisnes class. Harga RM140 lebih kurang, masa book tu terfikir juga, harga macam tiket kapal terbang Subang-Kota Bharu one way. Boleh tahan. Tapi 1).curious dan 2).wabak covid maka rasa nak cuba lah.

Masuk2 stesyen tak payah cross over la, sama macam stesyen KL. Instead of sebelah kanan, coach A sebelah kiri, so kena jalan juga sampai hujung dan pekerja dia dah tunggu kat luar koc pakai uniform dan senyum bila kita kasi tiket, terus angkatkan beg masuk. Wah, best juga biz class kan?

Coach lebih spacious, sebelah kiri ada satu row seats and kanan dua seats, saya ambil yang kiri sebab tak nak duduk dekat orang tapi coach pun quite empty ada beberapa orang je.

Ada tempat screen kat kerusi yang boleh guna untuk tengok movie, dengar music, dan order makanan. Bila lapar saya pun order makanan. Took sometime juga makanan tu sampai, kena bayar cash. Nasi not sure menu Terengganu, sedap la and berbaloi RM8.50. Tak lama lepas tu steward pula lalu serve macam kuih/pastry dan option air kopi/teh. Best. Seronok makan minum. Lepas tu baru terasa nak gi toilet, pegi la tengok tapi toilet berbau so tak jadi guna...adeh...tu aje satu-satu nya complain naik ETS. Kenapa la toilet tak bersih.

Layanan staff, kerusi, tren memang taraf bisnes class dan saya recommend pada yang nak cuba. Cuma saya jenis sempoi, most probably kalau bukan kerana covid naik yang biasa je kot LOL.

Skrin yang digunakan nak order makanan, tengok movie dan sebagainya...
Ni dalam coach A bisnes class, luas dan cantik. Sebelah kiri satu row sahaja tapi kena matahari la pulak.

Ni nasi nama tak ingat tapi sedap dan harga RM8.50, dia hantar kan tak payah beratur, order di skrin. Berbaloi.

Yang kuih/pastry dua tu dapat free/part of tiket dan air pun free, cuma nasi tu je bayar Ok lah, puas hati dengan makanan.

Ada steward serve makanan macam dalam kapal terbang.


Ok alhamdulillah itu sahaja coretan buat masa ini.

Masa sampai ke stesyen KL sentral, turun ETS je terus naik escalator, escalator ni tinggi beberapa tingkat juga, di atas terus je ikut sign taxi sampai ke luar, depan Le Meridien.

Di stesyen KL saya dah book Grab, tak silap ambil di main hallway/arrival area lebih kurang ada perkataan main tu la. Mula2 tak sure mana grab so saya telefon dan memang kat situ juga dia tunggu. Terus masuk terus sampai PJ. Jem takde lah teruk sangat sebab dekat kot Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment