Friday, November 20, 2015

UPSR 2016

First of all I must say I am grateful that my eldest son sat for UPSR this year, and that my second son will be setting for UPSR in 2017. The 2016 batch will be the first. I just attended a session at my kids school this morning where the teachers took time of on a Saturday to describe the details of the new exam format.

It is helpful to know the format of the UPSR 2015 exam and then look at what has changed. In general, the main changes are:
1) There are more subjective questions in all four subjects Bahasa Malaysia, English, Maths and Science.
2) These subjective type of questions require 'higher order thinking' (kemahiran berfikir aras tinggi KBAT) which the aim is avoid mere memorisation and regurgitation of facts to pass the exam. Instead, students will need to apply what they have learnt in order to answer the questions correctly.
3) The English paper will be divided into two papers and two separate grades, so next year the aim will no longer be 5A's, it will be 6A's.

There were notes provided for the session and the teachers also recommended:
1) downloading and looking at the questions at the Lembaga Peperiksaan 
2) buying books so that students can start practising answering now during the holidays, however, the teachers also said that book publishers have not started to print books yet as there are some uncertainties regarding the format of the questions.

When reading this post, I have used:
Italic fonts for Bahasa Malaysia
Brackets ( ) to compare with previous format
Bold to denote the different papers

BM Pemahaman

Masa diberi 1 jam 15minit

The main difference will be addition of subjective type of questions "objektif pelbagai bentuk" and "respons terhad".

There are two parts to the paper, bahagian A dan bahagian B. 

Bahagian A ada 20 soalan, markah 20. Bahagian B ada 5 soalan, markah 30. Jumlah markah = 50.

(Mengikut format lama, BM pemahaman ada 40 soalan objektif).

Bagi soalan subjektif respons terbuka;

Jawapan 1 markah adalah jawapan satu perkataan, jika ejaan salah contohnya Baik dieja BaiK, markah adalah kosong

Jawapan 2 markah adalah jawapan yang memerlukan ayat lengkap, ejaan tidak sepenting jawapan 1 markah.

Jawapan 3 markah adalah jawapan yang memerlukan pelajar berfikir (hello? Maybe my attention lapsed while writing the notes).

BM Penulisan
Kertas penulisan pula ada tiga bahagian, A, B dan C.

Bahagian A (10 markah, 15 minit)

Gambar diberi dan pelajar harus membuat ayat penuh berdasarkan gambar yang diberi. Ayat penuh bermaksud mempunyai subjek dan predikat.

(Berbanding 2015 penekanan adalah kepada penggunaan kata kerja).

Bahagian B (15 markah, 25 minit)

Memberi ulasan, contohnya kebaikan dan keburukan berdasarkan sesuatu maklumat yang diberi, contoh soalan adalah piramid pemakanan dan pelajar harus memberi pendapat mereka tentang piramid tersebut.

(Format 2015 ialah menulis tentang nilai murni yang terdapat dalam perenggan yang diberi).

Bahagian B boleh dikatakan lebih senang dari format terdahulu.

Bahagian C (25 markah, 35 minit)

Karangan, 2 soalan diberi dan pelajar boleh memilih salah satu. Panjang 80-120 perkataan.

Masa diberi 1 jam 15minit

Pendapat Guru-guru mengenai penukaran format BM:
Seorang dari guru yang hadir baru sahaja mengikuti kursus kecemerlangan bersama En Mat Arifin, penggubal soalan.
The question samples are not exhaustive. 
UPSR baru mirip PT3, tak boleh spot soalan.
Kita tak tahu bentuk soalan yang akan keluar.
Bentuk soalan adalah tidak muktamad. 
Untuk menjawab soalan KBAT pelajar perlu banyak membaca (doh!)

English
There will now be two separate paper and grades. The reason behind this move was vaguely explained...something to do with empowering English Language to a higher level, or rather, the students acquisition of such.

English Comprehension/Bahasa Inggeris Pemahaman

Section A is 20 marks
Section B is 30 marks
Time given 1 hour 15 minutes
Mixture of objective and subjective questions (previously 40 objective questions/MCQ, 40 marks)

Bahasa Inggeris Penulisan
Has 3 sections, A, B and C.
Section A 10 marks
Section B 15 marks
Section C 25 marks (compared to 15 marks previously) 2 questions, answer one only.

Time given 1 hour 15 minutes

The term 'holistic' was used, in that the paper will be looked at as a whole as opposed to separate parts in forming the overall marks.

Sains
Seperti biasa ada kertas 1 dan kertas 2, markah dijumlahkan sebagai satu gred. 
Kertas 1 ada 40 soalan objektif (berbanding 30 sebelum ini)
Kertas 2 ada 8 soalan (dahulu 5 soalan) dan 40 soalan kecil/breakdown
Tempoh adalah 1 jam untuk kedua-dua kertas

Ada soalan2 objektif jenis yang terdapat dalam buku IQ, mengikut pendapat cikgu sains. Thus it might be a good idea to buy some of the IQ books for practice.

Dalam kertas 1 terdapat soalan jenis aplikasi yang memerlukan KBAT, contoh soalan fakta dan aplikasi ialah penggunaan bekas makanan dari polistirena yang tidak digalakkan dan pelajar ditanya mengapa.

Komen guru mengenai kertas sains 2016 adalah (berbanding 2015, the type of questions that can be asked is limited, contohnya salji, dan unta yang tidak terdapat di Malaysia, tidak boleh ditanya tetapi sekarang boleh). Pendek kata, apa sahaja soalan boleh ditanya. Contohnya proses pengaratan, soalan lazimnya berbentuk paku yang direndam didalam air, dan terdapat lapisan minyak diatas. Untuk berkarat memerlukan air dan udara. Soalannya mungkin, jika paku dan air dibawa ke angkasa lepas, mungkinkah proses pengaratan berlaku? Jawapannya tidak, kerana tidak terdapat udara di angkasa lepas.

Please go to the following links and download the sample questions:
http://www.moe.gov.my/my/pemberitahuan-view?page=1&id=4967

tbc





No comments:

Post a Comment