Wednesday, March 8, 2017

Tips Bercuti Singapura

Best nya cuti di Singapore baru-baru ni. Masih teringat-ingat lagi walaupun dah beberapa hari pulang ke Kota Bharu. Ye lah, saya kan orang bandar, mesti la suka Singapore.

Mula nya macam ni, suami ada meeting kat sana. Kerja. Dia kata tak yah la ikut. Baby pun dah besar, dah dua tahun lebih, kena bayar full fee ticket flight. Anak-anak yang lain pulak sekolah. Tinggal lah, jaga anak-anak.

Saya pulak, dah beberapa bulan duduk Kota Bharu, tak jalan mana-mana, rasa boring gila, tak dapat nak ungkapkan dalam kata-kata. Maaf la ye, bukan nak mengutuk Kelantan atau kerajaan negeri, tapi hakikatnya, saya suka kampung saya Petaling Jaya, duduk Kelantan pun terpaksa sebab ikut suami. Kalau boleh, ada peluang, esok juga saya pindah ke Kuala Lumpur.

Buat masa ni, belum ada rancangan nak pindah lagi. Kawan-kawan orang Kelantan pun memahami, dia orang pun mengaku, dia orang tak suka duduk KL, hehehe. So begitu lah.

Berbalik kepada cerita cuti di Singapore, saya pun pujuk la suami, nak ikut, ikut holiday. Last-last suami pun ok lah, jom beli tiket kapal terbang. Dia pergi kerja, saya dapat la holiday free.

Kami pergi naik kapal terbang dari Kota Bharu ke KLIA2, lepas tu connecting flight ke Singapore, Changi Airport. Ok la, takde masalah apa sangat. Cuma agak jauh juga dari arrivals ke transfer desk dan kemudian ke tempat menunggu kapal terbang. Kat transfer desk takde pun orang beratur nak guna mesin scan passport tu. Semua sangat lancar.

Kami tak check in bag, so travel very light bawa beg tak lebih 7kg. Saya bawa baju cukup-cukup je. Biasa nya travel memang bawa extra baju dan macam-macam lagi, sebab ada baby, tapi since jalan berdua je, boleh la buat ala zaman dulu-dulu sebelum ada anak-anak. Best sebab dah lama tak jalan berdua dengan husband. Sekali-sekala, perlu juga ada holiday berdua. Last time jalan-jalan berdua masa pegi haji 2012, dan sebelum tu pula tahun 2007, pegi Jakarta dan Bandung. Ok la, Alhamdulillah. Sebelum tu pulak, masa tinggal Dublin dulu, ada la jalan-jalan pegi Paris, Italy, Belfast, Belgium, London, seronok zaman muda-muda merantau negeri orang.

Percaya atau tak, saya tak pernah holiday di Singapura semenjak dah dewasa. Pernah pegi Singapore masa kecik-kecik dulu dengan keluarga, dan pernah pergi sekali dengan kakak masa nak tengok konsert NKOTB (New Kids On The Block), rasanya masa tu tingkatan 1 kalau tak silap, lama dah. Pegi tinggal dengan kawan-kawan mak bapak di sebuah condominium, dia orang yang bawa kami tengok konsert dan jalan-jalan di Singapore. Masa tu juga la first time naik kapal terbang yang ada dalam memori. Masa baby tak ingat la kan.

Hakikatnya saya bukan lah minat sangat merantau. Makan angin ni untuk saya kadang-kadang stress, contoh kalau tempat tinggal kurang selesa, susah nak jumpa bilik air yang bersih, benda-benda macam tu menyebabkan saya lagi suka tinggal di rumah je dari terpaksa tidur di hotel yang kurang bersih contohnya.

Maka, tak berjalan sangat lah. Bagi saya kehidupan yang best adalah kerja yang saya minat dan memberangsangkan, weekend dapat jalan-jalan dengan anak-anak pegi tengok wayang ke, lawat zoo ke, pegi district 21, main ice skating, benda-benda macam tu pun saya dah aman bahagia. Alhamdulillah.

So, not surprising saya tak pernah holiday di Singapore sampai lah tahun 2017. Dulu, tahun 2010-2012 saya ada sekali datang ke Singapore atas urusan kerja. Nak belajar tentang penggunaan mannekin Harvey untuk mengajar pelajar perubatan tentang penyakit jantung berlubang dan heart murmurs. Balik hari je sebab masa tu anak ketiga masih menyusu badan. Nak bawak anak-anak pun susah sebab suami tak dapat cuti, anak-anak pun sekolah. Pagi ambik early morning flight dari KLIA, ambik teksi ke NUS, lalu ECP juga la seingat saya. Masa tu saya perasan, jam pun tak seteruk KL. Sekejap je dah sampai NUS. Pagi sesi demonstrasi penggunaan Harvey dan petang pula melawat wad simulasi perubatan (medical simulation ward). Tengah hari dia orang jamu makan ayam penyet (ada tulis halal kat kotak dia so saya makan dengan yakin, Alhamdulillah). Petang tu tumpang solat kat bilik kosong di Uni tersebut, lepas tu terus balik ke airport dan sampai rumah malam tu. Takde jalan-jalan langsung. Ada la kawan beli souvenir kat airport, saya pula bukan jenis minat shopping atau beli orang souvenir. Tengok je la.

Itu lah sedikit sebanyak background tentang saya dan Singapore. Pernah juga saya tanya seorang kawan tentang Universal Studios Singapore. Dia kata, dia dah pegi yang kat Florida, jadi takde la terasa nak pegi yang kat Singapore. Saya pun hmmmm....macam tak best je. Anak-anak pulak kecik lagi, theme parks kat Malaysia pun banyak rides yang dia orang belum lepas minimum height. Memandangkan dia orang ikut ayah mereka, jenis yang suka roller coaster, kena la tunggu besar sikit baru ingat nak bawa.

Alangkah terkejutnya saya bila minta tips jalan-jalan di Singapore, banyak pula benda-benda menarik yang di rekomen oleh kawan-kawan FB. Wah, lepas tu google satu-satu, macam best la pulak. Tak menyesal saya pujuk suami nak ikut.

Dah sampai airport di Singapore, orang yang sepatutnya datang pick up belum sampai, jadi kami terus ke kaunter M1. Hubby dah survey, ini lah pakej yang paling sesuai. Saya ikut je. Dia bagi dua pilihan, 5 hari atau 15 hari, kami ambik yang 5 hari. Bayar guna kredit kad. Excellent, terus boleh guna dengan wifi semua.

Then, driver pun sampai, ramah juga orangnya. Bawa ke hotel. Dia pun tanya, ada apa plan nak jalan-jalan, kami pun tanya balik, nak rekomen apa. Masa sampai sana pun dah pukul 3ptg. Flight dari KLIA pukul 2ptg. Sampai hotel Conrad Centennial, check in, dapat bilik 1203. Husband di sponsor tapi kena tambah sikit la untuk saya. Pegi solat then keluar terus. Guna Uber, minta pergi Universal Studios, walaupun sebenarnya nak tengok Aquarium.

Driver rekomen tengok Aquarium dalam 2 jam, lepas tu tengok Winds of Time. Uber turunkan kat level bawah tanah, naik escalator dah sampai. Kalau kita cakap nak pegi Aquarium, kena bayar lebih ke macam mana entah, so cakap la nak pegi Universal Studios (ni tips dari concierge hotel, sangat membantu kita orang hari tu).

Tips dari kawan, beli ticket online. Memang ticket online jauh lagi murah, kalau tak silap, beli untuk dua orang S$38, sama atau hampir sama dengan harga beli tiket di booth untuk seorang.

Best giler jalan-jalan dalam SEA Aquarium tu, walaupun takde la peminat haiwan macam anak saya seorang tu. Banyak kali dah kami pergi Aquaria di KLCC sebab ada anak yang suka sangat ikan jerung dan lain-lain hidupan laut. Boleh kata lebih kurang Aquaria tapi ada kelebihan sikit, lebih besar, lagi banyak hidupan laut dan berbaloi lah lawat.

Penatnya jalan dalam tu. Tak sampai dua jam pun dah nak pengsan, ye la, dah travel semenjak pagi. Flight dari Kota Bharu 10pagi. Kami pun surrender, tak jadi plan nak tengok Winds of Time. Balik, husband nak cuba naik MRT. Naik monorail sampai stop Harbourfront. Turun rupa-rupanya dah sampai Vivocity Shopping Mall. Google tengok cara nak balik ke hotel Conrad, salah satu option guna bas, so keluar jap tanya orang kat mana nak ambik bus. Tak jadi so masuk balik, hubby nak cari makan. Saya tak larat nak jalan so duduk tunggu. Mall bersebelahan ada jual makanan halal, hubby tanya orang. Dia pegi dan jumpa KFC halal, so beli takeaway. Saya pula ditugaskan google cara nak balik ke hotel guna MRT.

So naik line Punggol stop di Chinatown. Tukar line dari biru ke coklat ke arah Downtown dan turun kat station Promenade. Kena jalan sikit la nak turun ke station dan masa tukar line. Selain tu, ok, tak sesak. Ada je tempat duduk. Masa tu tak silap dah dalam pukul 7-7.30malam. Sampai hotel, makan, mandi, solat dan tidur.

Esok pagi nya plan asal ingat nak pegi Universal Studios. Husband kerja dari pagi sampai malam, meeting memanjang. Tu sebab dia mula-mula tak galakkan ikut. Tapi sebab kaki dah sakit dari jalan-jalan hari sebelumnya (bila check apps, memang 10k steps), dan terfikir, walaupun seronok jalan-jalan dalam Aquarium, kalau sorang-sorang boring juga. Nak ambik gambar dengan siapa. Nak cakap dengan siapa. Hmmmmm.....last-last saya buat keputusan jalan kat Gardens by the Bay je lah, sebab dekat dengan hotel dan tempat tu pun free. Ada bahagian yang kena bayar tapi tak perlu masuk kalau tak nak.

Saya pun berehat dalam bilik tunggu orang nak datang kemas. Ding dong, room service nak kemas bilik, saya pun keluar jalan-jalan. Malang sekali, sampai bawah, keluar, rupa-rupanya tengah hujan. Tak perasan la pulak. Payung hotel pun tak bawa. Malas nak patah balik ke bilik yang tengah dikemaskan, saya ingat takpe lah, jalan-jalan kat shopping mall dulu. Tengah jalan-jalan hujan pun reda sikit, renyai je. Saya tengok ramai mat salleh jalan tepi jalanraya so saya pun decide redah juga la hujan yang rintik-rintik tu.

Jalan guna google maps je ke arah Gardens by the Bay. Lalu hotel Marina Sands Bay yang ada macam kapal kat atas dia. Driver semalam suruh gi juga, ada swimming pool. Tapi kena bayar la. Saya masa mula-mula balik ke Malaysia dari tinggal di Ireland 11 tahun, sangat la suka berenang, snorkeling dan sebagainya. Tapi lepas beberapa ketika, dah puas pegi Redang dan berendam di Theme Park, saya dah bosan. Malas nak tukar-tukar baju swimming suit. Dan rasa macam agak nampak aurat la juga sebab baju full body suit tu kan melekat kat badan. So takpe lah, lama dah tak buat aksi pakai swimsuit in public.

Memang sangat cantik Gardens by the Bay. Free pulak tu, ramai mat salleh dan orang asing jalan-jalan kat situ, Kalau tak nak jalan kaki, ada macam kereta golf cart boleh sewa. Saya jalan kaki je. Pusing sini sana ambik gambar. Lepas tu berhenti jap makan roti dan coklat. Lepas tu jalan balik. De tour ke Marina Sands Bay Shopping Center seberang jalan. Best nya jalan-jalan kat situ. Nampak la Merlion seberang laut di hujung Bay belah sana. Ramai orang jalan-jalan, ada yang jogging, ada yang berbasikal. Suasana macam negara Eropah. Takde asap rokok. Udara rasa nyaman dan segar. Saya pun heran macam mana bertahun-tahun balik ke Malaysia, tak terfikir nak bercuti di Singapore.

Ada Art by the Zoo dan Youth Olympic Garden dalam perjalanan nak balik ke Hotel. Nanti saya akan upload gambar-gambar kemudian. Lepas balik hotel, rasa kurang sihat pulak jadi saya pun berehat di bilik sampai suami habis meeting.

Malam tu kita orang keluar makan kat restoran Zam-Zam dekat seberang jalan dari Masjid Sultan. Ni pun tips dari kawan-kawan di FB. Makan la murtabak dan nasi briyani yang di rekomen, campur dengan teh tarik. Mana tak berat naik dari 44.9kg jadi 46.4kg. Sigh. Husband bawa boss dia yang nak join sekali.

Lepas habis makan, kami naik Uber nak tengok show kat Marina Sands Bay. Light and water ke apa tah, guna laser dan pancutan air. Memang start on the dot 9.30 malam dan habis dalam masa 13 minit. Ramai orang tunggu. Masa ambik gambar, tengok kamera orang lain best je, saya punya gelap so tak ambik gambar la sangat. Show ni pun percuma je. Terfikir juga, kalau boleh buat kat Kota Bharu...Lepas show tu naik Uber balik hotel dan tidur.

Esok pagi pun husband ada meeting lagi jadi saya rehat sahaja di bilik lepas kemas tunggu masa nak check out. Sedih la pulak nak kena balik dah. Kalau lah ada sehari lagi, boleh jalan-jalan tengok tempat lain pulak.

Takpe lah, niat di hati nak datang lagi bawa anak-anak pulak insya Allah.

Bagi pihak2 yang ingin advertise atau iklan di post ini, boleh dapatkan izin dahulu, email saya di mazlynm@gmail.com dan boleh berbincang tentang iklan. Terima kasih.