Saturday, June 25, 2016

Ramadhan Projects 2016

Alhamdulillah, it has been a very eventful and satisfying Ramadhan this year.

Punya la busy sampai takde masa nak blog.



Tapi hari ni, mula settle sikit, boleh la tulis sambil reflect tentang the last 20 days.

Just want to write a brief summary, maybe need to make separate blog entry for the details in future insya Allah.

Bergabung tenaga bantu Thirdforce


Ramadhan Project No1:

Palestine.

Pada 4hb Jun 2016 saya mengambil keputusan untuk menjadi stockist barang2 Palestin menggunakan alamat rumah di Petaling Jaya, sebab Kota Bharu dan Shah Alam dah ada stockist.

Mula2 kena invest barang sebanyak RM3k, penghantaran dari HQ di Shah Alam percuma. Order pagi, petang terus dapat barang, hand delivered lagi. Alhamdulillah.

Projek no1: Barangan Palestine


Cerita disebalik projek ni pun panjang, ada yang saya dah tulis dalam blog post lain.

Dalam masa 2 minggu, menggunakan facebook sebagai platform utama, semua produk asal RM3k dah pun terjual kecuali ada la 6 biji sabun zaitun. Tu pun saya kena order lagi madu 5 botol, dan guna pula stok kedai kawan saya di KB sampai 6 atau lebih botol, minyak zaitun pun beberapa botol, habbatus sauda pun kena re-order 3 botol masa di PJ. So kalau ikut dari segi capital memang dah dapat balik modal termasuk untung, Alhamdulillah.

Usaha sedikit untuk membantu memperkukuh ekonomi Palestine, di samping berganding bahu dengan usaha BDS/boikot, divest dan sanction.

Ramadhan Project No2:

Yang ni pula bermula dengan WA dari seorang Cikgu, tanya ada tak zakat nak bagi pada pelajar2 miskin. Saya kata adalah sikit, tulis post kat FB, ada kawan2 yang join bagi zakat. So pegi la sekolah nak bagi kat Cikgu. Mula2 cikgu kata ada dalam 50 pelajar miskin, bila jumpa, bilangan murid miskin bertambah kepada 80. Ramai nya, sedih saya mendengar. Kalau tak silap sekolah tu ada dalam 700 pelajar. Lebih dari 10% asnaf rupa2nya.

Gambar hiasan: sebuah sekolah di Kota Bharu


Saya pun luahkan kesedihan saya di FB. Terfikir juga alangkah bagus nya kalau saya ni orang kaya, boleh bagi zakat dan sedekah yang mencukupi untuk semua pelajar tu in one shot. Tapi apakan daya.

Tapi doa dimakbulkan. Alhamdulillah. Ramai kawan2 yang nak tolong.

Pagi ni saya nak jumpa cikgu lagi sekali.

Memang projek ni dah berjaya Alhamdulillah dengan pertolongan kawan2 semua.

Bila jumpa cikgu2 di sekolah minggu lepas, nampak mereka sangat gembira kerana dana dah mencukupi. Sampai guru besar terfikir nak tingkatkan jumlah pelajar kepada 120 orang, tapi ada masalah funding untuk majlis iftar menyampaikan zakat pulak.

Takpe lah, buat masa ni, target 80 pelajar miskin tu dah pun tercapai. Jadi, bagi saya, projek no2 dah berjaya.

Setakat pagi ni, dana terkumpul berjumlah RM9145, sesuatu yang mustahil saya capai seorang diri.

Project Ramadhan No3:

Yang ni saya jumpa secara tak sengaja. Mula2 usha page Thirdforce Raja Shamri sebab ingat nak tolong buat Pek Syawal. Lepas tu terbaca pulak post tentang keluarga daif di Kampung Sungai Nyior.

Saya pun terus contact no Cikgu Izani/Ayah Ngah yang ada kat FB page Raja Shamri.

Rumah Keluarga Puan Azizah dan 5 orang cucunya di Kampung Sungai Nyior


Dia bagi directions ke rumah tersebut. Saya tengok tak jauh dah dari rumah, walaupun nak kata dekat tu, tak juga, tapi hati sangat2 tergerak nak pergi tolong.

Kebetulan pula ada seorang kawan dari MRSM dulu yang asal dari kawasan tersebut, walaupun dia tak tinggal di situ.

Alhamdulillah dengan pertolongan kawan2 saya pun dapat jumpa rumah tersebut. Menangis saya tengok keadaan rumah tu.

Ya, memang ramai kawan2 yang nak tolong. Tapi rupa2nya ada cerita panjang disebalik keadaan rumah tersebut. Saya rasa tak sesuai cerita di blog ni. Siapa nak tahu lebih lanjut boleh saja hubungi saya melalui facebook Mazlyn Mustapha private mesej.

Kesimpulannya, masalah keluarga di Kampung Sungai Nyior ni bukan setakat kewangan sahaja. Jadi dari segi pertolongan pun, kompleks dan bukan sahaja agihkan bantuan kewangan, walaupun bantuan kewangan tu penting.

Buat masa ni, projek no3 masih berterusan.

Projek Ramadan no4.

Ni projek menyediakan pek syawal untuk asnaf di kawasan2 perumahan di Kelantan. Asalnya saya terbaca di FB page Raja Shamri. Memang niat lama dah nak tolong Thirdforce tapi takde peluang. Allah permudahkan, terjumpa la projek Pek Syawal.

Penyediaan Pek Syawal untuk asnaf di pusat operasi Thirdforce Pasir Pekan


Saya pun tanya ada tak kawan2 yang nak tolong. Ramai yang berminat. Tapi ramai yang duduk di luar Kelantan jadi tak dapat tolong secara direct.

Takpe. Bantuan tak semestinya dari segi tenaga, banyak cara lain nak bantu.

Apapun, projek ni, bagi saya dah pun berjaya.

Setakat ni, dana sebanyak RM8081.34 terkumpul dari sumbangan kawan2. Alhamdulillah.

300 pek syawal telah disediakan dan diedarkan/akan diedarkan untuk asnaf2 di kawasan:

  • Pasir Pekan
  • Kampung Kebakat
  • Tanah Merah

Insya Allah...

Terima kasih yang tak terhingga saya ucapkan kepada semua pihak yang bekerja sama dan membantu menjayakan projek2 Ramadhan ini.

Moga Allah menerima amal kami semua. Aamiin.




No comments:

Post a Comment