Thursday, December 6, 2018

Surviving Without A Full Time Live In Maid

Ok, dah lama tak blog and sebenarnya nak tulis tentang maid. Macam mana survive dua minggu kerja tanpa maid dan hubby and kita pun kerja.

Sebenarnya a few weeks ago ada seorang kawan datang visit di Telipot Medical Centre. Lama juga kenal dentist Dr Nasiha Sakina ni dari masa anak kedua sekolah tadika di PJ. Dia pernah datang rumah kita orang kat KB nak tanya advice kalau buka klinik dentist macam mana.

Masa datang TMC as social visit, klinik dentist dia dah pun berjaya, Alhamdulillah in my opinion dalam masa yang singkat juga. Since saya pun kerja private, nak share rahsia kejayaan dia yang saya akan tulis dalam post lain sebab hari ni tak sempat.

Maid kami memang every two years akan balik holiday untuk sebulan. So sebelum dia nak cuti tu saya ingatkan saya dan suami akan cuti bergilir-gilir untuk jaga anak kat rumah. Tapi keadaan kerja saya dan suami kurang mengizinkan jadi saya ambil keputusan cari pembantu rumah sementara.

Idea datang dari Dr Nasiha Sakina. Dia buat post dalam group "kerja kosong Kota Bharu". Saya pun nak join group tersebut, ada vetting proses tau, jangan main-main. But for me this is a good sign. Quality control so insya Allah ada yang pantau.

Minggu sebelum maid nak balik Alhamdulillah saya diterima masuk group dan post mencari maid ada sambutan. Saya pun terus contact orang yang pertama sekali respond. Ajak interview di TMC. Lepas tu bila naluri hati kata ok, bawa ke rumah untuk tagging bersama maid. Maid pun kata nampak ok.

Lepas tu next day yang dia sepatutnya mula dia nak pergi rumah majikan lama ambil barang dulu. Saya pun rasa tak sedap hati. Ok je dia nak pegi rumah majikan lama, takde issue, cuma terfikir, kalau lah tetiba part time helper ni sakit ke, cancel ke, tak datang ke, susah juga.

So saya pun tengok post tersebut dan interview candidate kedua. Sama, jumpa di office dahulu kemudian kalau ok baru bawa balik rumah dan maid tolong train. Yang helper kedua pula ada satu hari dia tak dapat datang pagi maka saya minta helper pertama ambil shift pagi dan helper kedua shift petang.

Alhamdulillah untuk dua minggu, semua berjalan lancar.

Maid kedua jatuh sakit lepas seminggu, maka weekend kedua, maid kedua pula yang datang.

Terima kasih kepada helpers. Masa mula-mula buat la agreement dalam whatsapp tentang masa bekerja dan bayaran.

Mereka minta gaji setiap minggu, ok lah.

Apa pun alhamdulillah dan kalau orang lain nak cuba cara begini pun insya Allah saya rasa saya berani rekomen.

1 comment:

  1. Your vacation is very interesting and very fun. Thank you for sharing your vacation experience and knowledge about holidays. latalianavillas.com

    ReplyDelete