Saturday, March 19, 2016

Tips Penjagaan Kulit

Baru-baru ni saya berpindah ke Kota Bharu buat kali kedua. Seronok juga sebab nak mula kerja di tempat baru walaupun sebelum ni saya pernah tinggal di KB 2007-2009. Masa tu kerja USM.

Ofis baru dekat dengan Tesco. Kerja pulak part-time, jadi banyak masa nak buat benda lain, jalan2, makan angin, shopping, blog, menulis dan sebagai nya.

Saya memang suka facial, jadi, masa terserempak dengan kedai facial dekat dengan ofis, saya pun try facial di situ. Memang best, murah dan puas hati. Saya pun nak cuba barangan penjagaan kulit, so beli lah satu set yang di rekomen oleh pekerja kat situ.

Balik rumah check, rupa-rupanya takde pun dalam senarai BPFK (biro pengawalan farmaseutikel kebangsaan). Aiyo. Lepas ni nak tanya boleh tak pulangkan. Ada guna sikit krim tapi lepas dapat tau tak tersenarai, tak berani nak sambung guna.

So kawan2, hati-hati ya. Check dulu sebelum beli.



Masa pindah ke KB awal tahun ni (2016) saya stress sikit la. Ye la, tempat baru, kerja baru, anak2 ada yang baru masuk sekolah menengah, nak pilih sekolah, dan sebagainya. Jadi kulit muka agak terabai la masa tu, bertambah dengan stress so ada la jerawat sikit.

Ada student saya sorang ni pulak, kulit dia memang cantik dan licin. Nak tanya in person, segan, jadi saya WA nak tahu brand apa dia pakai. Dia tak pakai specific brand tapi dia bagi tips yang dulu saya memang amalkan dan terabai sikit masa sibuk pindah, jangan lupa makan vitamin C, EPO dan fish oil. 

Sebagai doktor perubatan, saya tahu, kajian menunjukkan yang tak ada benefit ambik supplement kecuali dalam penyakit-penyakit tertentu atau tak cukup dalam diet. Terus terang, memang saya tak cukup makan buah dan ikan masa tu jadi saya pun terus pergi beli dan makan. Alhamdulillah, hampir 2 minggu dah, sekarang kulit saya dah jadi normal macam tu. 

Tips Penjagaan Kulit:

1) Pastikan jenama penjagaan kulit yang dipakai selamat dan disahkan oleh badan yang bertauliah.
2) Kalau diet tak cukup, boleh ambil supplement seperti vitamin C, evening primrose oil dan fish oil
3) Rajin bertanya orang yang kulitnya sihat dan cantik untuk mengetahui rahsia mereka
4) Amalkan

No comments:

Post a Comment