Monday, March 21, 2016

Tips Mendidik Anak

Hari ni saya nak kongsi satu kisah masa saya darjah 2. Saya ingat lagi sampai sekarang. Exam English saya dapat 98%. Memang saya mengaku cuai masa jawab soalan. Soalan jenis gariskan jawapan yang betul dan ada 2 pilihan jawapan.

Masa menjawab tu kebanyakkan jawapan yang betul belah kanan, jadi saya terus gariskan semua kanan dan mungkin nak cepat punya pasal, saya tergariskan "The grass is black" instead of green.

Masa dapat balik kertas jawapan saya pun check dulu mana yang salah. Kecewa juga kalau tak dapat la 100%.

Yang buat saya ingat sampai hari ini ialah, masa bagi kat mak bapak, dan saya telah memaafkan mereka tentang hal ini, cuma nak jadikan pengajaran buat ibu bapa yang lain, sebab baru2 ni exam result dah keluar. Cikgu kelas darjah satu pula buatkan WA group, yang saya rasa memang bermanfaat. Tapi saya tengok parents ada yang komen pasal kesilapan anak2, sedangkan kelas tu kelas terbaik di sekolah BT, jadi students pun mesti dahsyat2. Saya pun bismillah dengan niat yang ikhlas, mengingatkan diri sendiri dan juga ibu bapa yang lain, tolong lah puji yang dah jawab betul 98% tu, jangan hanya fokus kepada yang salah, ok. Mesti seimbang.

Life is all about getting equilibrium.

Seimbang dunia akhirat. Insya Allah.

Website ni ada bagi banyak nasihat untuk membantu anak meningkatkan self-esteem/merasa konfiden: Cara Mengajar Anak Menghargai Diri Sendiri

No comments:

Post a Comment