Tuesday, March 29, 2016

Tips Memanah dan Bersukan

Hari ni saya nak tulis tentang memanah sebab petang tadi baru je dapat memanah lepas balik dari cuti Perth.

Seronok sangat akhirnya dapat beli set memanah dan boleh pergi memanah hampir setiap hari.

Saya tulis blog post ni ada beberapa sebab:

1) Nak galakkan semua orang bersukan
2) Nak promote sukan memanah
3) Suka menulis dan bercerita
4) Menghidupkan sunnah nabi SAW

Kali pertama cuba bow & arrow yang dibeli sebelum cuti di Perth

Masa kerja di BP Healthcare dulu, majoriti pesakit yang datang nak dapatkan nasihat macam mana nak elakkan sakit, atau gaya hidup sihat. Saya selalu nasihatkan pesakit, "kena exercise". Bila saya cakap macam ni, ada yang ketawa, ada yang air muka berubah, dan macam2 respons lagi. Alasan yang paling banyak saya terima "Takde masa la nak exercise. Saya kerja dari 5 pagi sampai 12malam, mana sempat". Begitu lah, lebih kurang.

Ya, saya faham. Saya pun pernah kerja yang teramat sibuk sampai hampir 70 jam seminggu. Bangun pagi, pegi kerja, lepas gelap baru balik, balik rumah, makan, mandi, tidur, sebab dah terlalu letih. Kalau oncall, kerja dari pagi sampai petang, sambung kerja sampai malam, sambung sampai esok pagi, orang lain datang kerja kita pun sambung kerja sampai petang, lepas tu baru balik rumah. Saya pun sibuk juga. Tapi kita mesti cari masa dan luangkan masa untuk senaman.

Tip no1: Pilih kerjaya yang memberikan masa dan peluang untuk bersenam.

Kelas memanah pertama di Damansara March 2013. Panjang intro nya, siap tunjuk jenis2 bow yang berlainan.

Untuk doktor, secara am, mungkin beberapa tahun masa mula kerja tu teruk sikit, tapi bila dah sampai takat specialist atau doktor pakar, sepatutnya kesibukan tu kurang sikit sebab dah ada 'pekerja' atau team yang tolong buat kerja2 untuk kita.

Ataupun boleh ikut langkah saya dan ramai doktor wanita yang lain, pilih bidang atau kerja yang memberi 'work-life' balance, supaya ada kelapangan untuk bersama anak2, dan juga untuk bersenam.

Tip no2: Pilih sukan atau senaman yang (kita rasa) seronok

Kawan2 baru masa kelas pertama memanah. 

Tips untuk mudah bersenam? Pilihlah senaman yang kita suka dan seronok nak buat, kalau boleh nak buat tiap2 hari. Macam2 dah pernah saya cuba termasuk swimming, belly dance aerobics, taewondo-boxing, dan sebagainya.

Yang kekal sampai hari ini ialah: berlari atau jogging untuk senaman kardio (atau senaman aerobik) dan angkat berat, canoeing/kayaking atau memanah. Sebenarnya angkat berat tak minat sangat tapi buat untuk kuatkan muscle. Canoeing pula suka tapi tempat kat sini tak ada yang dekat.


Tumpang main di sini sebab tengok macam tak ramai orang. Rupa2 nya dua orang pemanah ni professional, wakil negara. Hebat!
Tip no3: Cari tempat kita boleh belajar atau bersukan, kalau boleh, biarlah dekat dengan rumah

Saya memang dah lama minat sukan memanah ni, sejak anak sulung saya darjah satu (dah hampir 6 tahun yang lalu) dan dia yang mintak nak main. Masa tu tinggal di Petaling Jaya, di sana, sukan memanah ni tak sepopular di Kota Bharu. Susah juga nak cari. Akhirnya, jumpa seorang cikgu memanah di Damansara. Kena drive pegi tempat tu, kelas pula hanya untuk kanak2, waktu sekolah, jadi anak2 saya tak dapat ikut. Saya yang try dulu kelasnya. RM90 kena bank-in dulu, datang, dia sediakan semua alat. Kelasnya lebih kurang 2jam, pelbagai acara. Kena cari orang dan cukupkan orang, kalau tak cukup, kelas dibatalkan dan wang dipulangkan. Saya guna facebook untuk cari orang, nasib baik cukup.

Masa tu 7 Mac 2014, sehari sebelum MH370 hilang. Mula2 cikgu perkenalkan alat, dan betapa merbahayanya aktiviti memanah ni. Boleh menyebabkan kematian kalau tak berhati2.

Kedai peralatan memanah di Masjid Kubang Kerian
Tip no4: Practice makes perfect. Luangkan masa untuk memanah sekerap mungkin.

Kemudian kami pun memanahlah. Saya pertama kali cuba memang semua tak kena. Sedih juga. Acara yang last sekali barulah mengena setelah banyak kali cuba dengan bermacam2 stail. Pelajarnya ramai, nisbah cikgu kepada pelajar agak tinggi jadi tak adalah one to one coaching.

Walaupun begitu. saya sangat teruja dan berhasrat nak cuba belajar lagi. Memanglah kali pertama 'disaster', normal la tu.

Alhamdulillah di Kota Bharu ni banyak tempat untuk belajar memanah. Nak beli alat pun senang.

Di masjid Kubang Kerian boleh walk-in saja, hari Ahad, Selasa dan Khamis petang, lepas solat asar sampai nak masuk waktu maghrib, memang ada kelas memanah. Di sini very informal. Starters atau orang yang baru nak belajar boleh start terus. Kalau tak silap poster kata 7 kali panah, RM5 tapi mereka tak berapa strict. Selalunya dia bagi main je, lepas dah puas tu bayar la seikhlas mungkin.

Kelas memanah di Masjid Kubang Kerian ni sesuai kalau nak cuba2 atau main suka2.

Hari ni pula (Selasa) kami pergi jalan2 di kampus USM dan nampak ada dua group memanah. Kami join group yang nampak macam tak ramai orang (ada 3 orang yang sedang memanah dan seorang guru). Setelah sembang2 dengan guru memanah tu baru tau, rupa2 nya group lagi satu tu pelajar USM.

Saya perhatikan sahaja cara cikgu memanah mengajar anak murid dia. Seorang budak ni lebih kurang baya anak saya. Kat sini, lain sikit. Pemanah mengambil masa yang agak lama (beberapa saat) untuk tembak.

Menurut Cikgu memanah di USM, umur 13 tahun ni sangat sesuai untuk mula belajar sukan ni. Minat dan personaliti juga penting dalam menentukan kesesuaian dan keserasian dengan sukan memanah.

Rupa2 nya budak kecil tu baru belajar. Yang lagi dua orang tu memang pro. Seorang wakil negara dan seorang lagi wakil Sukan Sea. Wah! Hebat! Boleh la tumpang belajar.

Menurut cikgu ni pula, kalau yang di masjid tu, cara memanah lebih kepada untuk 'hunting' atau memburu binatang, jadi dia lebih menggunakan 'instinct' dan tak perlu terlalu fokus kepada teknik. Cara ni adalah sesuai dan ok kalau nak memanah saja2 atau untuk suka2.

Sukan memanah ni bergantung pada minat, mungkin ada persamaan dengan golf, kena ada kesabaran dan ambik masa bukan macam sukan yang lain, banyak adrenaline.


Kalau niat untuk 'compete', sangat bergantung kepada 'accuracy' dan teknik hendaklah tepat. Alat dia pun harga beribu2.

Pada pendapat cikgu tu, lagi baik belajar cara yang betul dari belajar cara yang salah kemudian nak 'unlearn' atau 'relearn' tu lagi susah. Betul juga, walaupun saya hanya beberapa kali cuba memanah, ini memang betul untuk ilmu2 yang lain.

Hari Khamis pukul 5.30petang kelas memanah terbuka kepada semua termasuk orang luar. Jom, sesiapa yang nak cuba.

Sampai sini dulu, selamat memanah semua!


Selepas beberapa kali belajar dan berlatih, akhirnya dapat bulls eye! Seronok tak terkata.

PS: Nak jadi jutawan pun kena rajin exercise, baca artikel ni.

2 comments:

  1. Boleh saya tahu kat mana tempat belajar memanah

    ReplyDelete
  2. Boleh saya tahu kat mana tempat belajar memanah

    ReplyDelete