Sunday, May 15, 2016

Hargai Jasa Guru

Alhamdulillah panjang umur, dapat sambut hari guru lagi tahun ni.

Saya nak ambil kesempatan ni nak ucapkan selamat hari guru buat semua yang pernah mendidik saya, dari kecil sampai dewasa.

Terima kasih juga buat semua guru yang mendidik anak2 saya.


Saya berasal dari Petaling Jaya, Selangor.

Bersekolah di:
1) Tadika Grace, Petaling Jaya 1983.
2) Sekolah Rendah Sri Petaling, PJ 1984-1989.
3) Sekolah Menengah Perempuan Sri Aman, PJ 1990-1992.

Selepas itu saya membuat keputusan, antara keputusan yang paling besar pernah saya buat sepanjang hidup, iaitu untuk pergi ke MRSM. Hanya saya seorang dari 5 adik-beradik yang pergi ke sekolah asrama.


Saya mengambil masa 6 bulan juga untuk menyesuaikan diri dengan hidup di asrama, setiap malam menangis sebelum tidur kerana rindukan rumah. Entah macam mana, saya tak putus asa.

Mengimbas kembali, keputusan itu merubah segalanya.

Terima kasih para guru kerana memberi penghargaan...

****

Then, I made the first ever biggest decision in my life, or maybe second, after deciding to don the tudung, that is to go to MRSM. The third child, the first and only one in my family to go to boarding school.

Took me 6 months to acclimatize. I was so homesick the first few weeks I cried at night every night after the dorm was quiet. But somehow, I didn't quit.

Looking back, that decision changed the whole course of my life.


4) MRSM Taiping 1993-1994.

Selepas tu, pergi dengan kawan2 melanjutkan pelajaran di Dublin dalam jurusan perubatan, tetapi mula2 kena buat Irish Leaving Certificate dulu. Saya ambik akauns sebagai mata pelajaran tambahan untuk cukupkan point nak belajar medic, dan subjek tu la paling senang berbanding subjek2 sains yang lain.

****

Then, I went with a group of students Dublin to continue studies in medicine, but we first went through the Irish Leaving Certificate. I took accounts as an extra subject on top of the usual science subjects and it was the easiest.

5) Institute of Education, Dublin, 1995-1996
6) Trinity College, Dublin 1996-2002

Lepas habis belajar, kerja dan sambung belajar sambil kerja.

7) Royal College of Physicians 2003-2007

Lepas MRCP, MBA pula, tunggu suami habis MMED, saya pula sambung belajar.

8) University of West of England 2011-2015

Sekarang tengah break, dah mula fikir nak buat PhD pulak.

Terima kasih yang tak terhingga untuk semua guru yang telah mendidik saya dan sekarang, anak2 saya pula...

Thank you to all the teachers who have thought me and now my children...


No comments:

Post a Comment