Wednesday, April 13, 2016

Doktor Itali Menggunakan Facebook Untuk Melawan Golongan Anti-Vaksin

Seorang doktor dari Itali yang terkejut melihat begitu ramai kanak2 mati disebabkan penyakit2 yang boleh dielakkan melalui vaksin - kisah2 ibu bapa yang tidak mahu anak mereka divaksinkan - seorang professor bidang mikrobiologi dan virologi bertindak melawan golongan anti-vaksin menggunakan medium yang digunakan oleh anti-vaksin menyebarkan salah faham mereka -facebook.

Dr Roberto Burioni ada lebih dari 20,000 pengikut di facebook page beliau, professor di Vita-Salute San Rafaelle University di Milan, Itali, menerangkan sains disebalik vaksin dan menggunakan data saintifik untuk melawan khabar angin mengenai bahaya vaksin. Bila dia tidak merujuk kepada kajian saintifik, dia menceritakan kisah2 benar yang berlaku diseluruh dunia sebagai pengajaran.

Burioni menggunakan gambar Brenden Hall, perenang dari Australia yang menjadi pekak dan kehilangan kaki kanan kerana komplikasi chicken pox, penyakit yang boleh dicegah melalui vaksin. (Hall membesar dan kemudian memenangi dua emas di Paralympic Games di London pada 2012).

Burioni menggunakan pengalaman Hall untuk menunjukkan yang chicken pox, penyakit kawan2 yang 'biasa' boleh menyebabkan komplikasi yang serius, dan juga melawan pendapat golongan anti-vaksin bahawa penyakit2 yang boleh dicegah ini tidak merbahaya.

"Berhati2 dengan apa yang golongan anti-vaksin memberitahu anda: Apa salahnya sedikit chicken pox? Saya dah kena, saya masih sihat dan cergas!' Burioni berkata dalam post diatas. 'Dalam keadaan itu, anda sedang melihat seorang pemenang Olimpik, yang menang kerana kebodohannya!'

Post ini adalah contoh pendekatan yang digunakan oleh Burioni di facebook, di mana beliau mengambil iktibar dari kisah benar dari seluruh dunia, sambil memberi pendapat secara 'tidak berlapik'.

Tujuannya adalah supaya dapat memberitahu ibu bapa terus, melalui kisah2 benar. Dalam postnya yang lain, beliau menceritakan kisah Alijah Williams dari New Zealand,

bersambung...

No comments:

Post a Comment