Monday, April 18, 2016

Tips Cuti Phuket

Alhamdulillah tengok memories facebook, teringat cuti tahun lepas dapat pegi Phuket ikut suami yang ada surgical conference di sana, 17-19hb April 2015.


Masa tu baby baru 4 bulan setengah, masih menyusu badan sepenuhnya.

Saya dah mula kerja sikit2 secara part-time. Bosan juga duduk rumah je lepas lama bercuti (dari mengandung sampai bersalin, setahun lebih sikit). Seronok kerja sebab dapat tukar angin, dapat exercise sel2 otak dan dapat buat kawan2 baru.

Ni kali kedua datang ke Thailand. Kali pertama masa business conference beberapa tahun yang lepas. Masa tu pegi Pattaya. Best. Insya Allah akan di share di blog post yang lain.

Flight dalam sejam. Dari airport, kena naik van dalam sejam juga nak sampai hotel.

Hotel Le Meridien memang cantik dan eksklusif, orang yang tinggal kat situ je boleh masuk. Taxi pun dia tak bagi masuk kecuali lepas bagi nombor bilik.

Hotel Le Meridien, Phuket, waktu malam.

Bagi saya, cantik la Phuket, tapi kat Malaysia pun banyak pantai2 dan pulau2 yang cantik. Paling best Pulau Pangkor Laut (tempat kami berbulan madu 1999) dan Pulau Redang.

Kami ada jalan2 masa suami dah habis conference. Suami memang suka shopping barang2 souvenir. Saya tak suka shopping, tapi ikut je la.


Nak makan kena hati2 sikit. Kami ada bawa bekal mee segera sikit, makan juga, walaupun hanya cuti 3 hari 2 malam.

Kat hotel pun, yang berani makan, buah2 dan kek.

Di Phuket ada kawasan2 dan restoran2 orang Islam, jadi kami keluar gi makan di kawasan2 tu. Ok je.

Bersih sangat pantai di Meridien, Phuket.
Tiga kenangan yang susah nak lupakan:

1) Masa dalam perjalanan dari airport ke hotel, saya agak terkejut sebab ternampak seekor babi jalan2 kat tepi jalan...sampai berpaling kepala nak tengok betul ke tak. Seumur hidup tinggal di Malaysia dan Eropah, tak pernah tengok lagi...

2) Masa mula2 sampai airport, saya terbaca post di dinding mengenai Buddha, mereka terangkan kepada pelancong yang tatoo Buddha tu tak menghormati agama mereka, lebih kurang begitu la. Kesimpulannya, kena juga bagitau orang luar tentang adat resam dan agama, tak boleh salahkan orang yang tak tahu.

3) Pertama kali saya duduk dalam bilik hotel masa tukang cuci datang, sebab saya malas nak keluar dengan baby masa suami gi conference. Last2 pencuci kata dia dah nak balik, so nak cuci juga, saya pun cakap takpe lah, cuci je, saya duduk situ dengan baby.

Sambil dia cuci, kami sembang2, dia tanya nama baby, bila dengar nama, dia tanya, muslim ke?

Dia pun muslim juga. Dia pun rekomen tempat2 nak makan dan jalan2.

Banyak lagi gambar masa jalan2 kat Phuket hilang dalam phone (iphone4) yang jatuh dan pecah (screen rosak). Jadi tak dapat la share gambar2 masjid dan tempat2 makan kat luar hotel. Gambar tut2 yang nak tunjuk kat anak2. Takpe, next time boleh bawa mereka jalan2 pula insya Allah.

Tips bawa baby bercuti:

Baby buang air besar masa dalam flight ke Phuket dan masa nak balik di airport. Di hotel, tak pulak dia berak. Since maid tak ikut, masa pegi saya tukar, masa balik suami tolong tukar. Take turns. 

So sentiasa bersedia, bawa lampin dan wipes extra dalam beg khas untuk barang baby.

Le Meridien, Phuket

Masa balik, saya duduk airport lounge sebab nak susukan baby, tapi tak berapa private sebab takde dinding, cuma dinding glass je jadi orang lalu-lalang nampak, tapi saya cari tempat yang kurang orang. Makanan banyak tapi tak sempat nak jamu puas2 dah kena panggil naik flight...

Dah biasa sangat travel dengan baby kecik, especially masa tinggal Dublin dulu. Banyak kali travel long haul flight bawa baby sorang2. Nanti saya share tips lagi di post yang lain insya Allah.

No comments:

Post a Comment